tiistai 9. elokuuta 2016

INTERRAIL -KROATIA

Italian Venetsiasta päätettiin hypätä yöjunan kyytiin ja junailla Kroatiaan. Maassa nähtiin kolme kohdetta, ja en voi kuin hehkuttaa - Kroatia on maantieteellisesti upea maa, kaupungit hyvin erilaisia ja kokonaisuudessaan joka puolella vallitsee rento tunnelma. Se kuitenkin järkytti, kuinka paljon kroatialaiset polttavat tupakkaa - koko ajan. Välillä tuntui että tupakkaa poltettiin junissakin, mikä oli näin astmaatikolle ihan painajaista.

Kroatiasta mulla ei ole yhtään omaa kuvaa. Voisin itkeä verta sen takia, rest in peace mun vanha kamera, mutta näillä puhelinkuvilla mennään. Matkakaveri onnistui onneksi nappaamaan nättejä kuvia joka puolelta maata, kiitos hänelle!

ZAGREB - KROATIA  19.6-21.6.2016
Kroatiassa ensimmäinen kohde oli pääkaupunki Zagreb. Meidän molempien mielestä kaupunki oli vähän tylsähkö, nähtävää ei ollut paljoa vaikka kaupunki olikin kaunis. Pienet kadut muistuttivat mielestäni näin jälkeenpäin katsottuna hieman Itävallan Wienin katuja, ja kirkkokin oli vähän samankaltainen. Zagrebissa toisaalta tapahtui niin paljon ihania, ikimuistoisia asioita, että valehtelisin jos väittäisin etten pitänyt kaupungista.

Aamulla sateessa käveltiin kolme kilometriä hostellille, mikä sijaitsi kaupungin ulkopuolella. Onneksi myöhemmin tajuttiin käyttää ratikkaa, matka oli nimittäin aika pitkä rinkkojen kanssa! Ensimmäisenä päivänä istuskeltiin vain hostellilla ja vietettiin sadepäivää - käytiin kaupassa ostamassa ruokaa ja illalla päätettiin extemporena lähteä elokuviin katsomaan uutta x-meniä. Jotenkin mulle jäi tästä kokemuksesta lämmin, mukava olo. Vaikka koko kotimatkan satoi kaatamalla ja me myös käveltiin se, mä muistan tuon matkan oikeastaan aika mukavana. Yhtäkkiä matkan puolivälissä alkoi valtavat ilotulitukset mitä ihailtiin kaatosateessa, ja vaikka leffa oli oikeastaan aika keskinkertainen, tuo ilta jäi mulle mieleen varmana ikuisiksi ajoiksi.

Seuraavana päivänä lähdettiin kiertämään kaupunkia. Nähtiin Zagreb Cathedral ja kierreskeltiin siinä lähiympäristössä; käytiin myös läheisessä isossa puistossa, Park Maksimir, minkä lammissa uiskenteli kymmenittäin kilpikonnia.  Muuta tuosta kyseisestä päivästä en enää muistakaan, sillä Zagreb ei kaupunkina todellakaan tehnyt muhun vaikutusta.

PLITVICE  21.6.2016
Seuraavana päivänä lähdettiin päiväreissulle Kroatian yhteen kauniimmista paikoista, luonnonpuisto Plitviceen. Tää paikka... en osaa edes sanoin kuvailla miten upea Plitvice on. Se on jotain, mitä jokaisen pitää kokea kerran elämässään. Sama minne katsoi, näki aina turkoosia vettä, joka puolella kuului veden kohinaa ja jos jaksoi vähän kiivetä ylös jyrkkiä portaita, näki koko puiston kauneudessaan.

Kuvat eivät tee tälle paikalle kunniaa. Puisto oli suuri ja retkeilyvaihtoehtoja oli paljon. Me oltaisiin menty 8 kilometrin lenkki jos aikaa olisi ollut enemmän. Busseihin muuten ei voi käyttää reililippua. Me luultiin pääsevämme kyytiin reililipulla. Ei päästy. Melkeen paniikki nousi, mutta onneksi saatiin maksettua lippu euroilla - toinen huomio, muistakaa aina pitää paikallista käteistä taskussa!

Illalla palailtiin onnellisina ja nälkäisinä takaisin Zagrebiin, mistä oli tarkoitus ottaa yöjuna Splitiin, Kroatian rantaunelma-kohteeseen. Zagerbin ilta oli kuitenkin yksi unohtumattomimmista asioista mitä mä koin. Em-kisat oli käynnissä ja kyseisenä iltana oli alkamassa Kroatia-Espanja peli. Mä oon kova Espanjan kannattaja, mutta eihän siinä muuta voinut kuin olla Kroatian puolella! Kaupungin keskustaan siis pystytettiin kisakatsomo, valtava screeni ja paikalla oli dj sekä sadoittain paikallisia. Mä tungin väkijoukkoon ja tunnelma oli ihan katossa. Jalkapallofanit ovat oikeasti aika hulluja, hah! Oon aina haaveillu kunnon jalkapallohuuman kokemisesta, tää oli sitä todellakin.

SPLIT 22.6-24.6.2016
Yöjunasta noustiin paahtavaan Splitiin. Tästä kaupugnista voi sanoa ainakin sen verran, että se on reppureissaajien suosiossa! Tuntui kuin hikisiä ihmisiä rinkat selässä oli joka puolella. Ja kuumuus oli jotain ihan käsittämätöntä. Käveltiin rinkat selässä hostellille ja tilattiin hostellin yläkerrassa olevasta kahvilasta smoothiet. Hostelli oli varmaankin yksi parhaista missä yövyttiin: se oli aivan rannan tuntumassa, lyhyen matkan päässä keskustasta, sängyt olivat suloisen värikkäät, leveät ja pehmeät, henkilökunta mukavaa ja mikä parasta, hostelli maksoi 8 euroa yöltä.

Ensimmäisenä päivänä lojuttiin viereisellä rannalla, illemmalla lähdettiin shoppailemaan läheiseen kauppakeskukseen. Seuraavan päivänä etsittiin vähän syrjäisempi ranta Park Marjanista ja yllätys yllätys, lojuttiin siellä koko päivä. Kummatkin rannat olivat kivirantoja, mikä teki rannoista upean näköisiä, mutta tuskallisia maattavia.

Splitin kaupunkia ei kierretty ollenkaan. Oli niin turkasen kuuma, ainakin tällaiselle ihmiselle jolle kuumuus on aina kaksin kerroin pahempi. Siksi tykkäänki kylmistä keleistä, ne on yleensä juuri sopivat mulle... Mutta Split oli tukahduttava.

Viimeisenä päivänä syötiin rauhassa aamupalaa irlantilaisten ja brittien kanssa, juteltiin ja vain nautittiin tästä elämästä. Auringon paahtaessa korkeimmillaan jätettiin Split taakse ja katseet Itävaltaa kohti!

KOHOKOHTA: Zagrebissa jalkapallohuuman kokeminen, Plitvice. Kohokohtana pidän myös niitä ihania ihmisiä, joita tavattiin matkan varrella.

FIILIS: Kroatiasta jäi kaikinpuolin hyvä fiilis, vaikkei se ihan lempikohteeksi yltänytkään. Maassa on vielä kuitenkin niin paljon muuta nähtävää että sinne on pakko palata joku päivä!

Seuraavassa reilipostauksessa päästäänkin koko matkan kohokohtaan, vuosisadan tragediaan, mun päivärepun varastamiseen! Jes.

1. Jälleenkerran ihan loistavia kuvia! Ja voi että kun pääsisi itsekkin tuonne! Kuulostaa ja näyttää niin kauniilta. En malta odottaa sun postausta matkan kohokohdasta! :-)

minkalifestyle.blogspot.fi

1. Paljon kiitoksia!! Hhaha, ensi interrail-postaus tulee oleman tunteita täynnä ;)

2. Ihana lukea näitä postauksia puoliksi kroatialaisena ja monesti (7x) Kroatiassa käyneenä voin sanoa, että kyseessä on ihana maa. Itsekin olen käynyt iskäni kanssa Plitvicessä ja Splitissä, jälkimmäisessä seitsemän kertaa. Kivirannat eivät ole ollenkaan makuuni monista kehuista huolimatta, mutta onneksi olen löytänyt sieltä muutamia hiekkarantojakin (Y)

Ja tosta tupakoinnista, itsekin olen joutunut kestämään tota tupakointia iskäni ystävien ansiosta - pienestä lähtien. Jalkapallohuumaakin olen huomannut, etenkin paikallisten jalkapallojoukkueiden mainostamisena katutaiteen muodossa. :'D

Tulipas muuten pitkä kommentti...

1. Oi vau, kiitos kommentista! Hyvä etten ole yksin tämän tupakointijutun kanssa, hah. Jalkapallohuuma oli kovempi kuin Italiassa tai Espanjassa, mikä oli mun mielestä tosi outoa, mutta valittaa en voinut <3

3. Voi vitsi, Kroatiassa ois kyllä tosi mielenkiintoista käydä! Ihanan näköisiä maisemia :-) Pistänkin sun blogin muistiin niin voi käydä myöhemminkin lueskelemassa!

1. Suosittelen kyllä! Puhelinkuvat ei tee tälle maalle oikeutta, ei oikeastaan mikään kamerakaan. Maa täytyy nähdä omin silmin tajutakseen sen kauneuden.

4. ooh, millasia kuvia!! Noista tuli niin kova matkakuume, että on kyllä kohta pakko päästä jossakin käymään. :D Sulla on muuten todella kiva blogi, mitä tässä nyt selailin eteenpäinkin. Todella hyviä kuvia ja tää ulkoasu on just mun silmään! :) Sait kyllä uuden lukijan!

1. Kiitos hurjasti <3 Usko tai älä, mullakin nousee matkakuume näitä omia postauksia tehdessä, vaikka just melkein tulin matkoilta :D

5. Siis apua, Kroatia näyttää niin upealta maalta! Mulla onkin suunnitelmissa toteuttaa reissu sinne joskus, toivottavasti pian! :-D

1. Voin suositella!! Upea maa kaiken kaikkiaan <3 Näin game of thrones fanina jäi harmittamaan etten mennyt aivan maan alaosaan missä sarjan kohtauksia on kuvattu, mutta ensi kerralla sitten... :D