keskiviikko 31. elokuuta 2016

INTERRAIL- SAKSA


Itävalta-postauksessa kerroin kuinka mun päiväreppu varastettiin yöjunassa: varkaan käsiin katosi kamera, lähes tuhat kuvaa, passi, interrail-lippu, matkapäiväkirja ja mun hermot. Sveitsin puolella ei auttanut muu kuin ostaa kallis junatiketti Saksaan Karlsruheen, missä meidän oli tarkoitus viettää pari päivää vain rennosti ottaen. Hostelli oli varattu jo edellisenä päivänä, joten muuta vaihtoehtoa ei ollut.
 KARLSRUHE -SAKSA 28.6-30.6.2016
Synkän junamatkan jälkeen saavuttiin Karlsruheen, romahettiin hostellin peteihin ja mä otin itseäni niskasta kiinni; heti nettiyhteyden saatua lähdin tutkimaan mitä mä tässä tilanteessa voin tehdä. Tutkinta jatkui, vieläkään en ollut ilmoittanu mun tragediasta kotiväelle, enkä aikonutkaan ennen kuin olin varma miten tässä tilanteessa toimittiin. 

Muistaakseni käytiin päivän aikana vähän kävelemässä, ostamassa ruokaa, juteltiin hostelllin keittiössä puolalaisten miesten kanssa jotka eivät oikeastaa osanneet englantia ollenkaan, syötiin ja mä olin netissä. Iltaan menessä olin tehnyt rikosilmoituksen matkavakuutusyhtiölle ja seuraavana päivänä sain vastauksen: sain korvauksia lähes 1000 e. Tyytyväisenä tästä lottovoitosta lähetin äitille ja iskälle viestiä: "kävin lähellä pohjaa mutta nyt kaikki hyvin ;););)". Sain vastaukseksi naljailua mun sikeistä unista ja onnitteluja että sain asian hoidettua. Ostin viikon mittaisen reilipun ja repun varastaminen ei enää oikeastaan edes harmittanut. Paitsi ne menetetyt kuvat... huh. 

Karlsruhen toisena päivänä me haluttiin ottaa maisemajuna Black Forestiin, eli siis Saksan kuuluisimpaan metsään, mikä alkoi Karlsruhen kohdalta. Black Forest ei loppujen lopuksi ollut ihan niin maagisen näköinen junasta katsottuna, mutta extempore retki vaati extempore pysäkin. Hypättiin pois Konstanzissa, mikä on aivan Sveitsin ja Saksan rajalla. Istuskeltiin suuren järven rannalla, ihasteltiin maisemia ja hypättiin takaisin junaan. Vaikka retki oli oikeastaan aika turha, oli ihanaa nähdä Saksan maaseutua junan ikkunasta! 

Karlsruhea kierrettiin virallisesti viimeisenä päivänä, 30.6. Kaupunki muistutti paljon Helsinkiä, rakennukset olivat samantyyppisiä ja jotenkin koko tunnelma oli niin helsinkimäinen. Käytiin Botanical Gardenissa ja kierreskeltiin kaupunkia. Kotimatkalla käveltiin eläinpuiston läpi ja bongattiin norsuja! 

Karlsruhe ei ehkä ole näkemisen arvoinen, vaikka leppoinen kaupunki olikin. Se oli selvästi pelkkä välipysäkki oikestaan jokaiselle hostellin asukkaalle. 

BERLIINI 1.7-3.7.2016
Otettiin yöjuna Berliiniin, kaupunkiin mitä me kumpikin odotettiin innokkaasti! Berliini ei jättänyt kylmäksi. Kaupunki on ihanan urbaani, ihmiset rentoja, erilaisia. Olut on hyvää ja tietenkin kaupungin historia on yksiä uskomattomimpia. 

Hostellista me kumpikaan ei pidetty. Kerrossängyt natisivat, yhteistilat olivat säälittävät, suihkut eivät toimineet kunnolla ja suurin osa asukkaista ei ollut halukkaita tutustumaan. Kaksi yötä riitti meille, vaikka Berliiniin oltaisiin voitu jäädä pidemmäksikin aikaa. 

En muista minä päivinä mitäkin tehtiin. Otettiin ilmainen kävelykierros, tutustuttiin kaupungin historiaan ja shoppailtiin. Mä join ensimmäistä kertaa elämässäni puolen litran oluttuopin, ihailin tv toweria hostellin ikkunasta samalla kun taustalla välkkyi värikkäät ilotulitukset ja viimeisenä päivänä, pari tuntia ennen junan lähtöä, ostin uuden kameran! 

Berliinin muuri oli upea. Oli hienoa ihastella kauniita maalauksia, kulkea muurin viertä ja miettiä kaikkea sitäb syboliikkaa. Muurin toisella puolella, joen puolella, oli näyttely (jos nyt muistan oikein) Syyrian nuorista uhreista. Näyttely oli järkyttävä ja aivan hirveä käydä läpi. En tajua miten ihmiset pystyivät kävelemään kaikkien niiden kuvien ohitse niin nopeasti, mä jäin lähes jokaisen kohdalle kauhistelemaaan kyyneleet silmissä. Hyi. 

Jos muuten pidätte symboliikasta ja olette kiinnostuneita toisetsa maailmansodasta, suosittelen holokaustisten muistomerkkiä Berliinin keskustassa! Kivipuutarhan läpi oli vaikuttavaa kävellä ja miettiä kaikkea sitä mitä ne tummat kivet symboloivat.

Berliini ei jäänyt mieleen tapahtumien takia; se jäi mieleen fiiliksen takia. Kaupungissa oli niin mahtava fiilis etten olisi halunnut päästää siitä irti! Seuraavassa postauksessa (Puola) nähdään pitkästä aikaa hyvälaatuisia kuvia, ostinhan mä uuden kameran  Berliinista! Suosittelen ostamaan elektroniikkaa Saksasta: puolet halvempia siellä kuin Suomessa. Oman kamerani sain noin 350 eurolla kun Suomessa sama maksaa yli lähes kuusisataa. 

KOHOKOHTA: Berliinin syke! 

FIILIS: Saksasta jäi hyvä fiilis. Oli ihanaa nähdä junasta kuinka lähes jokaisen talon katolla oli aurinkopaneelit, Saksa todellakin on aika edellä tällaisissa asioissa. Berliini oli upea kokea, ja ymmärrän täysin miksi ihmiset niin paljon siitä pitävät! 

12 kommenttia:

  1. Berliini on varmasti upea paikka! Toivon, että joskus itsekkin pääsen näkemään kyseisen paikan :)

    http://jeannays.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Todellakin suosittelen! Kaupunki tarjoaa niin paljon kaikkea <3

      Poista
  2. Berliinistä en oo koskaan kuullut pahaa sanaa sanottavan. Lähtisin itsekin mieluusti! Hyvä että sun reppujutulla oli noin onnellinen loppu ja pääsit jatkamaan reissua :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaikesta selviää, vähän voi tirauttaa kyyneleitä mutta pitää pitää pää kylmänä! :)

      Poista
  3. Ihan sika hyvin tuli noi korvaukset! Ja kiva että kuitenkin jatkui matka sitten hyvillä fiiliksillä. Taas kerran super kivoja kuvia mukana

    http://gotlostinadream.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo todellakin tuli, kannattaa olla matkavakuutus!;)

      Poista
  4. Olipa ihana lukee tätä! Tosi harmi, että laukku vietiin - oisin tossa tilanteessa ite varmaan ihan luovuttamispisteessä lähössä kotiin! Onneks kuitenki järjesty parhain päin :) Taidan alkaa seurailemaan, on niin kivan olonen blogi sulla!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoksia! Mun teki kyllä mieli luovuttaa mutta onneksi kaikki selviyty!

      Poista
  5. Onneksi sait noinkin hyvin korvauksia! Vaikka ne menetetyt kuvat ym varmasti harmittaakin :( Saksa on kyllä ihan yks mun lemppari maita, Berliinissä en tosin koskaan ole käynyt - varmaan pitää pistää "to do"-listalle sekin reissu :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Berliini kannattaa kokea! Aivan ihana kaupunki <3 Kuvat harmittaa toki, mutta sainpahan ostettua uuden kameran;)

      Poista
  6. Itse oon aina halunnut käydä saksassa, oon päässyt vaan vaihtamaan konetta lentokentälle. Luulisin, että haluaisin itse matkustaa Muncheniin tai sitten lähemmäs Itävallan rajaa. Oon käynyt Sveitsissä ja Itävallassa ja haluaisin käydä sitten myös muissa Keski-Euroopan maissa, mutta oon vähän rahaton tapaus yleisesti ottaen.. ':)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Keski-eurooppa oli mun mielestä tosi mukavan olosta, Saksa oli tosi hieno maa vaikkei mun ykkösmaaksi noussutkaan, hah :D Mun reilin budjetti oli noin 1000 e ja siinä määrässä mä itse asiassa pysyinkin! Eli siis 33 päivää ja kaiken kaikkiaan rahaa meni noinkin vähän (lennot ja hostellit ynnä muut yhteensä). Ala vain säästämään, kaikki lahjarahat mitä saat ja kesätyörahat vaan säästöpossuun sisälle. Mä esim ostin vähemmän vaatteita (kirppareilla tosin kävin) ja ostin halvempaa kosmetiikkaa. Loppujen lopuksi säästäminen on tosi helppoa!

      Poista